خدمات سامان سرویس

0915-2066-168

بوی سوختگی از یخچال نشانه چیست؟

اگر به آشپزخانه رفتید و بوی سوختگی از یخچال را استشمام کردید، یا متوجه شدید که از دستگاه دود بلند می شود یک زنگ خطر بوده و باید هر چه سریع تر در صدد رفع مشکل برآیید. در غیر اینصورت مانند هر وسیله برقی خراب دیگری، یخچال نیز می تواند مشتعل شود. بنابراین برای جلوگیری از حوادث ، اقدامات مناسب را بلافاصله انجام دهید!
طبق قوانین ایمنی، در صورتی که یخچال بوی سوختگی می دهد، دود می کند، جرقه می زند یا حتی بدتر مشتعل شده است، باید ابتدا برق آن را قطع کرد.

در صورت استشمام بوی سوختگی از یخچال یا بلند شدن دود از آن چه باید کرد؟

به خود یخچال دست نزنید و سعی نکنید دوشاخه را از پریز بیرون بکشید ، زیرا این کار می تواند خطرناک باشد. برق خانه را از فیوز برق قطع کنید.
پس از اطمینان از قطع برق یخچال، دوشاخه را از پریز نیز جدا کنید.
– پریز و سیم کشی آن را بررسی کنید. در صورتی که هیچ نشانه ای از آتش سوزی روی آنها وجود نداشته باشد، می توان برق خانه را وصل کرد. در غیر این صورت به برقکار زنگ بزنید و تا آمدن او برق را وصل نکنید!
اگر پریز و سیم کشی سالم است، برق را وصل کنید و یخچال را به دقت بررسی کنید.
اولین چیزی که باید به آن توجه کنید دوشاخه و سیم برق است. اگر متوجه آثار ذوب آنها شدید، فقط باید آنها را تعویض کنید. اگر همه چیز در منبع تغذیه سالم است و بوی سوختگی از خود یخچال می آید، متأسفانه احتمالا یک قطعه در یخچال خراب شده و این بدان معنی است که شما نمی توانید بدون تماس با تعمیرکار ، تعمیر آن را انجام دهید.

بوی سوختگی از یخچال نشانه چیست؟
بوی سوختگی از یخچال نشانه چیست؟

رایج ترین دلایل بوی سوختگی از یخچال چیست؟

خرابی سیستم یخ زدایی در یخچال های نوفراست

به عنوان یک قاعده، یخچال های دارای سیستم No Frost یک بار در روز یک چرخه یخ زدایی را برای حذف یخ از اواپراتور در فریزر انجام می دهند. برای انجام این کار ، المنت یخ زدایی برای چند دقیقه روشن می شود ، یخ ها ذوب می شوند ، مایع اضافی تخلیه و از محفظه فریزر خارج می شود.
اگر خرابی در سیستم یخ زدایی رخ دهد که باعث شود المنت خاموش نشود (مثلاً تایمر، سنسور یخ زدایی یا خود بخاری اواپراتور از کار افتاده باشد)، گرمایش متوقف نمی شود. در نتیجه، پلاستیک اطراف المنت گرمایش شروع به ذوب شدن می‌کند و بوی پلاستیک سوخته ایجاد می شود . فیوز سوخته نیز می تواند باعث بوی پلاستیک سوخته شود.
در نتیجه از یخچال بوی پلاستیک سوخته متصاعد شده، گاهی اوقات دود مایل به آبی از دیواره عقب دستگاه قابل مشاهده است. گاهی اوقات، کاربران متوجه می شوند که یخچال برای مدتی بوی سوختن می دهد، اما پس از آن مانند همیشه شروع به کار می کند. فقط در فریزر مقدار زیادی یخ وجود داشته و درجه حرارت بالاتر از دمای تنظیم شده است. در مدل های الکترونیکی ممکن است یک بوق و یک پیام خطا بر روی صفحه منتشر شود.
برای رفع مشکل ، تعمیرکار دستگاه را عیب یابی نموده و مشخص می کند که کدام واحد یخ زدایی از کار افتاده است و آن را تعویض می کند.

خرابی رله استارت باعث ایجاد بوی سوختگی از یخچال می شود 

اغلب، کنتاکت ها در این قطعه آسیب می بینند و در محل اتصال بد، شروع به جرقه زدن می کنند، گاهی اوقات دود قابل مشاهده است. در نتیجه رله می سوزد و باعث استشمام بوی سوختگی از یخچال می شود و موتور بلافاصله روشن و خاموش می شود. یخچال به درستی کار نمی کند یعنی در یخچال دو کمپرسوره، یکی از محفظه ها و در یخچال تک کمپرسوره، هر دو یخ نمی زنند.
برای رفع این مشکل رله استارت باید تعویض شود.

خرابی کمپرسور

بیشتر اوقات ، دلیل خرابی کمپرسور یخچال، اتصال کوتاه سیم پیچ استارت یا قطع مدار است ، به همین دلیل رله راه اندازی به زور قطعه خراب را خاموش می کند.
اگر از یخچال دود بلند می شود یا بوی سوختگی می‌دهد و دیواره پشتی آن بسیار گرم می‌شود، احتمالاً مشکل از خرابی موتور کمپرسور است. به عنوان یک قاعده، در همان زمان، موتور یخچال روشن می شود و بلافاصله خاموش می شود، قبل از خاموش شدن، صدای ی کلیک مشخص شنیده می شود که نشان می دهد رله استارت فعال شده و محفظه موتور معمولاً بسیار داغ است.
اگر یخچال تک کمپرسوره باشد، هر دو محفظه خنک نشده و اگر دو کمپرسوره باشد، فقط یکی از آنها خنک نمی شود.
 کمپرسور معمولا قابل تعمیر نیست و نیاز به تعویض دارد.

خرابی سنسور دما

کنتاکت های سوخته شروع به ذوب شدن می کنند، که منجر به بوی نامطبوع و خرابی خود ترموستات می شود – به همین دلیل، یخچال به اشتباه دما را تعیین می کند و ممکن است بیش از حد یخ بزند یا برعکس، به اندازه کافی خنک نباشد. در این صورت بوی سوختگی از یخچال استشمام می شود .
در یخچال هایی که عمر آنها بیش از 5 سال است دما شروع به بالا و پایین رفتن نموده می کند و در همان زمان بوی پلاستیک سوخته ایجاد می شود. دما می تواند کمتر یا بالاتر از نقطه تنظیم باشد: یعنی. یخچال می تواند به شدت یخ بزند یا برعکس، بیش از گرم باشد.
برای رفع این مشکل تعویض ترموستات و تمیز کردن کنتاکت ها ضروری است و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که پایانه ها را تعویض کنید.

در صورتیکه علت بوی سوختگی از یخچال ، با بررسی های اولیه مشخص نشد ، برای عیب یابی و تعمیر یخچال – فریزر در مشهد با سامان سرویس تماس بگیرید. 

سامان سرویس ; مرکز تخصصی خدمات لوازم خانگی در مشهد

نمایندگی رسمی فروش و خدمات ۱۰ برند برتر لوازم خانگی

تعمیر قهوه ساز ، ماشین لباسشویی ، جاروبرقی ، قهوه ساز ، بخار شو ، ماشین اصلاح و ریش تراش ، اپیلیدی و موکن ، سشوار ، غذاساز ، مخلوط کن ، اتو و اتو بخار ، آبمیوه گیری ، پلوپز و گوشتکوب برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *