خدمات سامان سرویس

0915-2066-168

علت ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش چیست؟

ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش اغلب در ابتدای چرخه شستشو، پس از یک سری آبگیری رخ می دهد. در این صورت دستگاه آبگیری کرده و درام را کمی د یا اصلا نمی چرخاند و یک کد اضطراری روی نمایشگر ماشین لباسشویی ظاهر می شود . این کدهای خطا نشان دهنده نقص در مدار موتور هستند، در این صورت موتور به هیچ وجه درام را نمی چرخاند یا چرخش ناگهانی است.

چه زمانی می توانید خودتان ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش برطرف کنید؟

ظاهر شدن کد خطا همیشه به این معنی نیست که دستگاه خراب است. شاید علت خطا متفاوت باشد و بتوانید خودتان کد را برطرف کنید.

خرابی سوکت

پریز و دوشاخه دستگاه را با دقت بررسی کنید. ممکن است متوجه دوده یا بوی سوختگی شوید. در این صورت باید خودتان پریز را با پریز جدید تعویض کنید یا با یک برقکار تماس بگیرید.

ولتاژ پایین در شبکه

اگردر خانه شما ولتاژ ناپایدار در شبکه اوجود دارد باید با شرکت برق تماس بگیرید یا اگر به طور متناوب برق دستگاه قطع می شد، یک رله ولتاژ نصب کنید.

خرابی موقت برد کنترل

دستگاه را به مدت 10-15 دقیقه از برق جدا کنید. اگر یک بار خرابی ماژول وجود داشته باشد، پس از راه اندازی مجدد و تنظیم مجدد خطا، کد ناپدید می شود.

ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش
ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش

نقص های احتمالی ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش که نیاز به تعمیر دارند :

اگر به تنهایی نتوانستید با ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش مقابله کنید ، توصیه می کنیم دستگاه خود را از برق جدا کرده و با یک تعمیرکار ماهر و متخصص تماس بگیرید. او علت دقیق خطا را تشخیص داده و مشخص خواهد کرد. در اینجا لیستی از خرابی های اصلی که در آنها ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش روشن می شود آمده است.

مشکلات زغال های گرافیتی موتور

زغال های گرافیتی در موتور وظیفه انتقال ولتاژ از استاتور به روتور را بر عهده دارند. با کاهش طول آنها، قدرت موتور کاهش می یابد. با کاهش غیر بحرانی زغال های گرافیتی ماشین لباسشویی بوش می ‌تواند درام را در هنگام شستشو بچرخاند، اما در چرخه شستشو حرکت نمی ‌کند. وقتی طول زغال ها کمتر از 1 سانتی متر شد، اصلا چرخش وجود ندارد.
سایش زغال های گرافیتی شایع ترین علت ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش است که باعث می شود دستگاه ، اصلاً درام را نچرخاند یا درام نمی تواند بچرخد و ممکن است دستگاه جرقه بزند.
در این صورت زغال های گرافیتی باید تعویض شوند.

خرابی برد کنترل

تمام برنامه های کاری در برد کنترل ذخیره می شود. بیشتر اوقات، مشکلات در این قطعه پس از نوسانات برق رخ می دهد و باعث ایجاد ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش بلافاصله پس از روشن شدن دستگاه شده و درام نمی چرخد.
برای رفع مشکل ، تعمیرکار تراشه حافظه را از واحد کنترل جدا می کند، آن را دوباره برنامه ریزی می کند و در جای خود لحیم می کند.

خرابی سرعت سنج

سرعت سنج ماشین لباسشویی سرعت چرخش موتور را تعیین می کند و روی روتور قرار دارد. اغلب سیم پیچ سرعت سنج می سوزد یا آهنربا باز می شود. در نتیجه دستگاه بوش درام را نمی چرخاند و خطا نشان می دهد.
برای رفع مشکل ، در صورت سوختن سرعت سنج آن را تعویض می کند.

خرابی موتور

احتمالاً یک اتصال باز یا کوتاه در سیم پیچ های روتور یا استاتور وجود داشته و باعث ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش می شود. در نتیجه ماشین لباسشویی ابتدا آبگیری نموده سپس کدخطا ایجاد می کند. درام نمی چرخد .
برای رفع مشکل ، تعمیرکار موتور را بررسی می کند و بر اساس نوع خرابی آن را تعمیر یا با موتور جدید تعویض می کند.

وجود جسم خارجی در مخزن دستگاه

لوازم جانبی لباس (سگک ، دکمه ، زیپ و غیره) یا چیزهای دیگر مانند (سکه، خلال دندان و غیره) از چرخش درام جلوگیری می کنند و منجر به ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش می شوند.
در این حالت ماشین لباسشویی بوش صداهای بلندی تولید می کند و بد می چرخد. خطا می تواند هم در شستشو و هم در آبکشی رخ دهد.
برای رفع مشکل ، حذف جسم خارجی از مخزن ضروری است.

ساییدگی بلبرینگ ها

در حین کار طولانی مدت ماشین لباسشویی به دلیل ارتعاشات، سفتی جعبه پرکننده نقض می شود و رطوبت وارد آن می شود که منجر به خوردگی یاتاقان ها و تخریب آنها می شود. اگر فرآیند تازه شروع شده باشد، ماشین لباسشویی بوش فقط در چرخه شستشو، صدا تولید می کند. هنگامی که بلبرینگ ها از بین می روند، چرخش درام کاملاً مسدود می شود.
در نتیجه دستگاه در چرخه شستشو با صدای بلند سروصدا می کند و آبکشی انجام نمی شود. این امکان وجود دارد که درام اصلاً نچرخد.
لازم است بلبرینگ ها را با بلبرینگ های جدید تعویض کنید.

مشکلات سیم کشی یا کنتاکت ها در مدار موتور

احتمالاً به دلیل لرزش، کنتاکت ها ضعیف شده و سوخته یا سیم کشی آسیب می بیند. همچنین جوندگانی مانند موش‌ نیز می ‌توانند سیم‌ها را بجوند.
در نتیجه ماشین لباسشویی بوش شروع به شستشو می کند، آب می کشد، اما درام نمی چرخد و دستگاه کد E 21 یا F 21 را روی نمایشگر نمایش می دهد.
تعمیرکار بر اساس ماهیت نقص:
– سیم ها را می پیچد یا کل حلقه سیم را تغییر می دهد.
– کنتاکت های معیوب را بتعمیر می کند یا کل کنتاکت ها را تغییر می دهد.

برای تعمیر و رفع ارور E21 و F21 در ماشین لباسشویی بوش در مشهد ، با سامان سرویس تماس بگیرید.

سامان سرویس ; مرکز تخصصی خدمات لوازم خانگی در مشهد

نمایندگی رسمی فروش و خدمات ۱۰ برند برتر لوازم خانگی

تعمیر قهوه ساز ، ماشین لباسشویی ، جاروبرقی ، قهوه ساز ، بخار شو ، ماشین اصلاح و ریش تراش ، اپیلیدی و موکن ، سشوار ، غذاساز ، مخلوط کن ، اتو و اتو بخار ، آبمیوه گیری ، پلوپز و گوشتکوب برقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *